Tarik Kentouche — DirtyTriangle

Text von Erik Arkadi Seth über Tarik Kentouches Ausstellung „Dirty Triangle“ 2018 an der HBK Braunschweig

…And you made each of the pieces of furniture yourselves?“ Marveling, she turned to
the man beside her. „See what they’ve accomplished, Ed?“ „Yes,“ the man answered,
nodding. „Say,“ he said to Fran and Norm, „can we see it all set up?…
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Unfall, kaputt-geflickt, Balance, Herkunft, Extremsport, Menschenkörper/Ergonomie, Souvenir, Gelenke, natürlich-künstlich, nützlicher natürlicher Gegenstand/Kunst, Schiene/Bandage/physische Lenkung/Knochen, Interieur/Möbel, Prozess, Raumbezogene Physis, Materialität und Ästhetik, Wildnis/Großstadt, Subjekt/Objekt, reine Materialien.

Kunststoff, Glas, Holz, Folie, Fotos, Stahl, Alu, Gummi, Mikrofasertuch, getrocknetes Leinöl, Spiegelfolie, Gummi, Schrumpfschlauch, Badewannenantirutschmatte, Gips, Flatscreenhalterung, Plexiglas, lackierter Ton.

A Im Raum verteilt sind auf mittlerer Körperhöhe handgeschnitzte, ergonomisch geformte Holzgriffe an den Wänden angebracht. Vier Photographien zitieren einen vorangegangenen, anderen Einsatzort dieser Gegenstände. Everything between the two sites could become physical metaphorical material devoid of natural meanings and realistic assumptions.2 The scene in which Weir explains how to bend space and time in order to travel huge interstellar distances is paraphrased in Interstellar (2014). Romily uses the exact same demonstration to illustrate the theory – folding a piece of paper and pushing a pen through it while explaining it to Cooper.3

B Eine zirka zweieinhalb Meter lange, schwarz lackierte Stange aus Keramik, die am Ende ein U formt, ist an der Wand mit einer Stahl-Haltung montiert. Zwei Fotografien verweisen auf einen daran erinnernden, anderen Gegenstand, der aber deutlich kleiner ist: Einen Ohrring in gleicher knochenartiger Form den ein Mann am linken Ohr trägt. Later, after a mediocre dinner, a bottle of expensive California cabernet sauvignon and a crime brûlée that we share, I order a glass of fifty-dollar port and Jean sips a decaffeinated espresso and when she asks where the restaurant got its name, I tell her, and I don’t make anything ridiculous up – though I’m tempted, just to see if she’d believe it anyway. Sitting across from Jean right now in the darkness of Arcadia, it’s very easy to believe that she would swallow any kind of misinformation I push her way – the crush she has on me rendering her powerless – and I find this lack of defense oddly unerotic. I could even explain my pro-apartheid stance and have her find reasons why she too should share them and invest large sums of money in racist corporations tha-4

1 The Days of Perky Pat, Philip K. Dick
2 A Provisional Theory of Non-Sites, Robert Smithson 1968/1996
3 Event Horizon 1997, IMBDb.com Trivia
4 American Psycho, Bret Easton Ellis 1995/2002, S.246

CThe Zone is a very complicated system of traps, and they’re all deadly. I don’t know what’s going on here in the absence of people, but the moment someone shows up, everything comes into motion. Old traps disappear and new ones emerge. Safe spots become impassable. Now your path is easy, now it’s hopelessly involved. That’s the Zone. It may even seem capricious. But it is what we’ve made it with our condition. It happened that people had to stop halfway and go back. Some of them even died on the very threshold of the room. But everything that’s going on here depends not on the Zone, but on us! –So it lets the good ones pass and kills the bad ones? – I don’t know. I think it lets those pass who have lost all hope. Not good or bad, but wretched people. But even the most wretched will die if they don’t know how to behave. You have been lucky, it just warned you.5 Ich ging den West Broadway entlang, auf dem Weg in eine Galerie, wo ich zu einer Gruppenausstellung eingeladen war (kuratiert von Robert Longo) Ich dachte über die ganze Situation nach, dass meine Arbeit in New York das erste Mal ausgestellt wird. Der Erfolgsdruck schien mir enorm, und so entschied ich mich für das Gegenteil, nämlich es entspannt anzugehen…6

Eine Liege aus einem Plastik-Gipsgemisch hängt an einem Nylonseil und einer Plastikrippe vor einer Wand. Daneben ist an einem Flatscreenhalter der Rest einer Badewannenabformung montiert, die Antirutschmatte und anderen abgebrochenen Stücke liegen auf dem Boden daneben. Die massenhaft verbreiteten Bilder, die Demand als Vorlage dienen, haben sich aber derart ins kollektive Gedächtnis eingebrannt, dass sie einmal gesehen unmittelbare Erinnerungen und Emotionen hervorrufen – ganz egal, welche Kenntnisse heute über die Situation bestehen mögen. Radikal reduziert, aber enorm präzise7

Etwas das an einen Schlafsack erinnert hängt unter der Decke und würde eigentlich dazu einladen, sich darin einzuhüllen: Hinaufklettern (es fehlt die Leiter) und sich wie in eine Hängematten hineinlegen. Production Designer Ted Haworth came up with a fairly simple and inexpensive (about $30,000 total) idea for creating the pods. The most difficult part was when the pods burst open, revealing the likenesses of the actors…8 For the scene, in which the facehugger attacks, the egg was upside down above the camera, and the operator thrust it down toward the lens like a hand puppet.9 Kentouche erzählt, dass die Ausstellung mit einem Künstlerkollegen am Stubaier Gletscher ihn zu dieser Arbeit bewegte (Mit Maurice Pülm, „White Bowl“, März 2018). To give the illusion of icy Antarctic conditions,interior sets on the Los Angeles sound stages were refrigerated down to 40 degrees Fahrenheit, while it was well over 100 degrees Fahrenheit outside.10 The sound effect of the Antarctic wind was actually recorded in the desert outside Palm Springs.11

5 Stalker 1979, IMDb.com Quotes
6 Rikrit Tiravanija, Interview Spike Art Magazin #31, 2012
7 Schirn Magazin über Thomas Demand, 22. August 2014
8 Die Dämonischen 1956, IMBDb.com Trivia
9 Alien 1979, IMBDb.com Trivia
10 The Thing 1982, IMDb.com Trivia
11 ebenda

Arbeiten von Juraj Cernak, Erasmus Leinweber und Patricia Isabell Martsch sind zu sehen. Ich bin nicht an Autorschaft interessiert. Mich interessieren die Möglichkeiten, die entstehen, wennMenschen ihre Ideen zusammenbringen. Es gibt Ideen in der Kulturwelt, die ich für so bedeutend und wichtig halte, sie zu zitieren und/oder wieder zu zeigen und neu zu bearbeiten…12 Postproduction artists use these forms to decode and produce different story lines and alternative narratives. Just as through psychoanalysis our unconscious tries, as best it can, to escape the presumed fatality of the familial narrative, art brings collective scenarios to consciousness and offers us other pathways through reality, with the help of forms themselves, which make these imposed narratives material.13

Während der Eröffnung ist Musik von Gil Fish und Balcony DC zu hören. I’m afraid. I’m afraid, Dave. Dave, my mind is going. I can feel it. I can feel it. My mind is going. There is no question about it. I can feel it. I can feel it. I can feel it. I’m a… fraid. Good afternoon, gentlemen. I am a HAL 9000 computer. I became operational at the H.A.L. plant in Urbana, Illinois on the 12th of January 1992. My instructor was Mr. Langley, and he taught me to sing a song. If you’d like to hear it I can sing it for you.14

12 Rikrit Tiravanija, Interview Spike Art Magazin #31, 2012
13 Nicolas Bourriaud, Postproduction, 2002
14 2001: A Space Odyssey 1968, IMBDb.com Quotes